Turkusowa organizacja to jeden ze stylów zarządzania, który wyróżniamy obok: organizacji czerwonej, bursztynowej, pomarańczowej oraz zielonej. Turkusowa organizacja jest najbardziej dojrzałym stylem zarządzania a firmy, które się na nią zdecydowały często po drodze były „zielone” czy „pomarańczowe”.
Turkusowy styl zarządzania powstał w połowie XX wieku, jest on więc dość nowy. Charakteryzuje się brakiem hierarchii, w firmie nie ma szefa i stanowisk — jest za to zaufanie i branie pełnej odpowiedzialności za wykonywane zadania.
Członkowie zespołu w turkusowej organizacji nie podlegają nikomu, lecz wspólnie realizują cele ważne dla całej firmy. Organizacje, które wybrały turkus stawiają na umiejętności pracowników i to właśnie one determinują ich zadania. Turkusowe firmy zwracają uwagę na osobowość pracowników i wartości, jakimi się kierują. Ważna jest szczerość, zaangażowanie oraz poczucie wspólnego celu.
Wszystko to, co napisaliśmy może dla niektórych brzmieć jak utopia. Dlatego należy podkreślić, że droga do zostania w pełni turkusową organizacją jest długa i wyboista. Nie jest też powiedziane, że turkusową organizacją stajemy się raz na zawsze. Na co uważać? Jakie są wady i zalety turkusowych organizacji?
Szerzej o tym temacie i naszym wyborze turkusu rozmawialiśmy w ramach naszego projektu Kurs na Turkus.
Zapraszamy Cię do posłuchania lub obejrzenia.
Kurs na Turkus
Kontakt z nami
A może właśnie Twoja firma lub miejsce, w którym pracujesz jest jedną z organizacji turkusowych? Być może przygotowujecie się lub jesteście w trakcie zmiany koloru?
Jeśli chcesz z nami porozmawiać, masz pomysł na odcinek lub chciałbyś w nim wystąpić — zapraszamy do kontaktu!
Autor: Zespół BIZNESowa