Platforma zakupowa w modelu chmurowym SaaS to rozwiązanie negocjacji z wykonawcami poprzez RFX (RFI, RFP, RFQ -> czytaj więcej), która poza systemowym zbieraniem informacji ma także wbudowaną bazę aktywnych wykonawców (czytaj więcej). Celem jej jest usystematyzowanie pracy kupca oraz komórek zależnych od pracy kupca.
Czy platforma zakupowa to rozwiązanie dla każdego oraz o tym skąd biorą się obawy przed cyfryzacją opowiem na łamach poniższego tekstu.
Dlaczego boimy się elektronicznych zakupów w B2B?
Świat się zmienia na naszych oczach. To stwierdzenie 2 lata temu wydawałoby się trywialne, jednak dziś jest aktualne jak nigdy wcześniej. Niedawno nie wyobrażaliśmy sobie szkoleń innych niż osobiste, teraz standardem są szkolenia w formule on-line. Spotkanie z dostawcą? On-line. Zakupy do domu? On-line. Zamówienie kolacji? On-line. Zakup opon do samochodu? Również on-line. Najlepiej za pośrednictwem aplikacji w telefonie, żeby nie trzeba było odpalać PC.
Choć logika podpowiada, że skoro nasze przyzwyczajenia coraz częściej dotykają świata cyfrowego, to podobnie będzie z praktykami w biznesie, to bywa z tym różnie. Dlaczego niekiedy tak kurczowo trzymamy się utartych nieefektywnych sposobów kupowania w biznesie? Bo mamy relacje? Bo znamy już przecież dostawców? Bo boimy się nowego? Czy po prostu tak zawsze było, więc niech tak będzie? Z całą pewnością mogę dziś powiedzieć, że jedyne co jest pewne to… zmiana! Zamiana która staje się po pierwsze coraz szybsza a po drugie niezbędna do bycia na bieżąco. Jak zatem być z rynkiem „na bieżąco”? Musimy zapomnieć o tym czego się do tej pory nauczyliśmy. TikTok jest dla dzieci i to tych, które lubią marnować czas. Ten sam TikTok, na którym działają firmy czy politycy — gdyż stał się prostym narzędziem dotarcia do masowego odbiorcy.
Jak nadążać za zmieniającym się światem?
Chcesz być na bieżąco to wyrwij chwasty przyzwyczajenia i otwórz głowę na zmianę w zakresie zakupów do firmy.
Jak szybko i efektywnie badać rynek?
Jak dotrzeć do dużego grona dostawców?
Jak łatwo porównać oferty?
Tak samo jak w codziennym życiu. Systemowo i przez aplikacje;
- Przygotuj opis przedmiotu/usługi
- Ustal kryteria i warunki
- Wybierz terminy
- roześlij do znanych Ci dostawców
- puść w świat, żeby inni mogli znaleźć Twoje zapytanie
- odpowiedz na pytania
- pobierz raport z prostym porównaniem ofert.
Ok, możesz wysłać email. Proces zajmie Ci tyle samo czasu. Ale życzę powodzenia w kontroli tego co się z danym tematem dzieje. Jakie pytania od kogo dostałem, czy odpowiedziałem, czy odpowiedziałem wszystkim, w jakim formacie otrzymam ofertę.
- Plik xls który przygotowałeś (jak bardzo zmodyfikowany),
- Skan oferty (powodzenia w przepisywaniu),
- Katalog ze strony www (czy na pewno to chciałeś dostać?)
Zakupowcu! Powiedz mi proszę…
Z iloma dostawcami jestem w stanie dane zapytanie sensownie przeprowadzić? Więcej niż z trzema? To jesteś mistrzem. Ja manualnie ginę na mailu przy zapytaniu skierowanym do więcej niż trzech podmiotów. Wiadomo, najlepiej wysłać do jednego, przecież jest sprawdzony i zaufany! Też można, ale chyba trudno to nazwać badaniem rynku i chyba nie za tą czynność bierzesz wynagrodzenie?
Jak zatem zbadać rynek w tych szalonych czasach? Tak jak wszystko – elektronicznie! Przez www.platformazakupowa.pl. Niezależnie czy pracujesz w biznesie małym, czy dużym. Czy znasz techniczna aspekty kupowanych towarów/usług, czy też chcesz zdobyć informacje od dostawców o szacowanej wycenie, czy niezbędnych zapisach specyfikacji. Możesz wystawić zarówno zapytanie ofertowe jak i zapytanie o informacje czy propozycje. Biznesem każdego działu sprzedaży jest znalezienie cIebie i Twojego zapytania. Świat się zmienił, więc daj się znaleźć.
Poukładanie drogą do sukcesu
Czy to rozwiązanie dla każdego? Jeżeli nie jesteś sformalizowany lub nie ma takich potrzeb formalizacji u Ciebie to platforma zakupowa będzie raczej narzędziem doraźnym i podatnym na zmiany menedżerskie. Jeżeli przyjdzie „nowa miotła” to łatwo może zamieść system pod dywan. Nic w tym złego, tylko warto mieć świadomość, że takie systemy są popularne w firmach, które standaryzują procesy, dbają o ich transparentność i mają potrzebę ich doskonalenia. Nie da się bowiem doskonalić procesów, których nie spisaliśmy. Firmy rozumieją potrzebę poukładania się zwykle dopiero w momencie, gdy mocno rosną, gdy pojawiają się problemy komunikacyjne lub są w kryzysie. Niestety jak już się jest w kryzysie to często na uruchomienie platformy jest już za późno, gdyż firma raczej koncentruje się na przetrwaniu, a nie rozwoju. Reasumując, jeśli jesteś gotów na poukładanie — to jak najbardziej platforma jest rozwiązaniem dla Ciebie. Zresztą, przekonaj się sam — zapraszam na platformazakupowa.pl.
Autor: Zespół BIZNESowa